دنیای سلامتی

بهبودی کامل با سبک زندگی سالم

سرطان های سر و گردن: چالش های اصلی و راه های مقابله با آن

تحقیقات گوناگون و مستند علمی به وضوح نشان داده است که مصرف طولانی مدت الکل و تنباکو به عنوان دو عامل اصلی و کلیدی در ایجاد و پیشرفت سرطان های ناحیه سر و گردن محسوب می شوند. در حالی که نقش ساختار ژنتیکی و وراثتی در بروز این نوع از سرطان ها تاکنون به طور قطعی به اثبات نرسیده است. این موضوع نیازمند بررسی و تحقیقات تخصصی بیشتری در حوزه ژنتیک و سرطان های سر و گردن است.

دلایل و علائم ابتلا به سرطان سر و گردن

اصطلاح سرطان سر و گردن به انواع مختلفی از سرطان که چندین بخش کلیدی در این ناحیه از بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند، ارجاع می شود. از جمله این قسمت ها می توان به دهان، بینی و گلو اشاره کرد. این نوع سرطان ممکن است در بخش های مختلفی از سر و گردن شامل دهان، بینی، گلو و حتی غدد لنفاوی در این ناحیه ظاهر شود. علائم آن می تواند شامل تغییرات در صدا، مشکلات بلع، تورم، زخم های دهان و درد باشد. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می تواند به بهبود پیش آگهی بیماران کمک کند.

سرطان هایی که در این ناحیه شکل می گیرند، به طور معمول رشد و توسعه خود را از سلول هایی که بخش خارجی و مرطوب درون سر و گردن را پوشش می دهند، آغاز کرده که از آن جمله می توان به غدد بزاق در گلو و دهان اشاره کرد.

سرطان های سر و گردن

عامل سرطان های سر و گردن

راهکارهای کاهش آمار مبتلایان به سرطان در کشور

وی اظهار کرد:تحقیقات گوناگون نشان داده بین مصرف سیگار، الکل و ابتلا به بیماری های سر و گردن ارتباط مستقیمی وجود دارد، اما ساختار ژنتیکی در این بیماری به اثبات نرسیده است. وی گفت:بحث رادیوتراپی در کشور ما به عنوان درمان ترکیبی با دارو درمانی و جراحی وضعیت خوبی دارند، اما باید توزیع عادلانه ای در شهرستان ها نیز داشته باشیم تا بیماران گرفتار شلوغی شهرهای پر جمعیت نشوند. وی در پایان بهره مندی از سبک زندگی سالم نظیر تحرک، تغذیه، دوری از استرس، دوری از الکل و سیگار و سایر ملاحظات را در کاهش آمار سرطان ها و ارتقای سلامت کشور موثر دانست.

۲۱ روز پیش
رعنا
بیوگرافی

بهبودی کامل با سبک زندگی سالم
آرشیو موضوعی